tagline
salad

Dulse & the Salad

Den godaste algen i världen? Dulse från Maine Coast utanför USA’s kust. Jag toppar mina sallader med denna djupröda, salta skönhet, för att få i mig tillräckligt med jod. Recept + info.


Jag toppar ofta mina sallader med algen dulse för att komma åt den livsviktiga mineralen jod.

Det är nämligen inte alla havssalt som innehåller jod. Mitt favoritsalt Celtic Sea salt innehåller minimala mängder och funkar därmed inte som enda jodkälla. Vilken tur då att jag älskar dulse, en av de mest populära havsalgerna. Men inte vilken dulse som helst. Det ska helst vara Dulse från Maine Coast Sea Vegetables. Jag brukar köpa den på Whole Foods när jag är i USA och den är bara godast helt enkelt. Men när jag är i Sverige beställer jag den ofta på iHerbs.

Dulse är alltså en utmärkt källa till jod. Men den innehåller också aminosyror, järn och en del B-vitamin. Den här dulsen är mjuk, lite småseg med en rik, distinkt smak och vacker i sina mörkröda toner. Den kräver ingen blötläggning eller tillagning. Passar fint i sallader, soppor och på smörgåsar.

Jod behövs för tillverkningen av sköldkörtelhormonerna tyroxin (T4) och trijodotyronin (T3).

Brist på jod har blivit allt vanligare, särskilt bland gravida, ammande och de som äter snabbmat.

Brist kan medföra struma (förstorad sköldkörtel), även kallad hypotyreos som innebär att sköldkörteln producerar för lite av hormonet tyroxin (T4), vilket medför störningar i kroppens ämnesomsättning. Symptom vid hypotyreos är att du känner dig trött och frusen, att kroppen går på lågvarv, torr hud, håret kan bli sprött, samt du kan få övervikt.

Andra symptom är blodbrist (anemi), lågt blodtryck, mental apati, infektioner. Hos barn kan brist medföra hämmad tillväxt och sämre mental utveckling (kretinism).

Jod anses kunna dra ut vissa tungmetaller ur kroppen.

Du  måste balansera ditt jodintag då för stort jodintag kan medföra giftstruma. Var försiktig med övrigt jodintag om du intar mycket alger, eftersom alger redan innehåller mycket jod.

Salladsingredienser: Babyspenat, alfalfagroddar, ärtskott, sockerärtor, riven kålrabbi, dulse, fikon, quinoa, chèvre, pistagenötter, olivolja, havssalt.

 

IMG_6319

84370

Jod källa: Hälsosidorna

Kommentera (0)

Share

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>